ရန္ကုန္နည္းပညာတကၠသိုလ္တြဲဖက္ပါေမာကၡ ဦးသန္းဝင္းႏွင့္ေတြ႕ဆံုျခင္း။
(ေဒါက္တာသန္းဝင္းသည္ Transportation
Planning, High Way and Rail Way ဒီဇိုင္းမ်ား၊
ယာဥ္ေၾကာက်ပ္တည္းမႈျပႆနာမ်ားေျဖရွင္းျခင္း၊ ကားလမ္းေၾကာင္းမ်ားႏွင့္
MRTလမ္းေၾကာင္း စသည့္ဒီဇိုင္းမ်ားကို ထုိင္းႏုိင္ငံဘန္ေကာက္တြင္ ၆
ႏွစ္နီးပါးႏွင့္ စင္ကာပူတြင္ ၂ ႏွစ္နီးပါး တာဝန္ယူခဲ့သူ ျဖစ္သည္။)
BRT စနစ္ကို အမ်ားနားလည္ ေအာင္ ရွင္းျပေပးပါဆရာ။
BRT ဆုိတာက သီးသန္႔ဘတ္စ္
အျမန္ယာဥ္လုိင္းျဖစ္ၿပီးေတာ့ လ်င္ျမန္စြာနဲ႔ လုိရာခရီးကို
ျမန္ျမန္ပို႔ေဆာင္ေပးတာျဖစ္တယ္။ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕မွာ အမ်ားအားျဖင့္ ခရီးသည္ေတြ
ကို ပို႔ေဆာင္ေပးတဲ့ ယာဥ္ ၂ မ်ဳိးရွိတယ္။ အဲဒါက Bus နဲ႔ Rail
(၂)မ်ဳိးထဲမွာ အခ်ဳိးခ်ၿပီးၾကည့္ ရင္ဘတ္စ္နဲ႔သြားလာတဲ့သူက တစ္ေန႔ ကို ၂၆
သိန္းရွိတယ္လို႔ သိရတယ္။ အရွင္းဆံုးေျပာရရင္ BRT ဟာ အခ်ိန္ သက္သာစြာနဲ႔
လ်င္ျမန္စြာသြားလာႏိုင္ ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ေပးတယ္။ လူနည္းနည္းနဲ႔
သြားလာႏိုင္တဲ့ ဘတ္စ္၊ လူမ်ားမ်ားနဲ႔ သြားလာႏုိင္တဲ့ ဘတ္စ္၊ အဲဒီ ႏွစ္ခုရဲ႕
လ်င္ျမန္မႈက ကြာျခားသြားမယ္။ BRT မွာက လူနည္းနည္းနဲ႔
သြားလာေပမယ့္လ်င္လ်င္ျမန္ျမန္သြားႏုိင္ရမယ္။ အဓိ ကကေတာ့ BRT ဆုိတာ
လူေတြရဲ႕ယံုၾကည္ခ်က္ကို တာရွည္စြာထိန္းထားေပးႏိုင္တဲ့ စနစ္တစ္ခုပါ။
BRT
စနစ္ကို အခု ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ လုပ္မယ္လုိ႔ သတင္းေတြေတာ္ေတာ္
ေလးထြက္ေနပါတယ္။ အဲဒီစနစ္ဟာ ခ်က္ခ်င္းႀကီးေဖာ္ေဆာင္လို႔ရတဲ့
စနစ္မ်ဳိးပါလား။ ဒါမွမဟုတ္ ဘယ္ႏွႏွစ္ေလာက္ ၾကာႏုိင္ပါသလဲ။
အဓိကကေတာ့ ေသေသခ်ာခ်ာ ျဖစ္ဖို႔က
အေရးႀကီးပါတယ္။ ခ်က္ခ်င္း အေကာင္အထည္ေဖာ္ရင္ေတာ့ BRT ဆုိတာ ဘာမွန္းေတာင္
သိလုိက္မွာ မဟုတ္ဘူး။ ေသခ်ာစြာ အဘက္ဘက္ ကေနေလ့လာၿပီးေတာ့
အေကာင္အထည္ေဖာ္ရမွာျဖစ္ပါတယ္။ အခ်ိန္ဘယ္ေလာက္ၾကာမလဲဆိုေတာ့ တစ္ႏွစ္ခန္႔
ေတာ့ ၾကာႏုိင္ပါတယ္။ အဲဒါေတာင္ စိတ္တူ၊ ကိုယ္တူပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ရမွာပါ။
ဘယ္အခ်ိန္ေလာက္ဆုိရင္ အဲဒီ BRT ဟာ ရန္ကုန္မွာ စတင္ႏုိင္မွာလဲ။
အဲဒါက လက္ရွိ ရွိေနတဲ့ အခက္အခဲေတြ
အကုန္လံုးကို ေလ့လာဆန္းစစ္ရမယ္။ ၿပီးမွ သင့္ေလ်ာ္တဲ့ BRT စနစ္ကို ေရြးရမယ္။
အေကာင္အထည္ေဖာ္ရမယ္။ အဲဒီအခ်က္ သံုးခ်က္လုပ္ ေဆာင္ဖို႔အတြက္
အခ်ိန္ကိုးလကေန တစ္ႏွစ္အတြင္း လုိအပ္ပါတယ္။
ႏုိင္ငံတကာမွာ လုပ္ထားတဲ့ BRT စနစ္အေၾကာင္းေတြလည္း ေျပာျပေပးပါဦးဆရာ။
ႏိုင္ငံတကာမွာက BRT စနစ္ လုပ္ေဆာင္မႈေတြ
တစ္ႏုိင္ငံနဲ႔တစ္ႏိုင္ငံမတူဘူး။ ေတာ္ေတာ္ကြဲျပားမႈရွိတယ္။ BRT စနစ္ေတြ
အမ်ားႀကီးရွိတယ္။ အဲဒီမွာမွ ကိုယ့္ရဲ႕ တုိင္းျပည္နဲ႔သင့္ေလ်ာ္ တဲ့ BRT
အမ်ဳိးအစားကိုေရြးရမယ္။ ကုန္က်စရိတ္တတ္ႏုိင္တဲ့အေပၚမွာလည္း မူတည္တယ္။
အဆင့္ျမင့္တဲ့ BRT ကေတာ့ ကုန္က်စရိတ္မ်ား တာေပါ့။ ကုန္က်စရိတ္နည္းတဲ့ BRT
ကို ေဖာ္ေဆာင္ရင္ေတာ့ သူ႔မွာအားနည္းခ်က္ေတြရွိလာမွာပဲ။ BRT စနစ္ေတြထဲ မွာ
ေဟာင္ေကာင္က BRT က အဆင့္ အျမင့္ဆံုးပဲ။ သူ႔ရဲ႕ BRT စနစ္ကေတာ့
ကုန္က်စရိတ္အရမ္းမ်ားၿပီး အခ်ိန္ လည္း ၇ ႏွစ္ေလာက္ေပးရပါတယ္
ဆရာ့ရဲ႕ ႏုိင္ငံတကာအေတြ႕အႀကံဳအရ ရန္ကုန္မွာ BRT လုပ္ဖို႔ အဓိက စိန္ေခၚမႈဟာ ဘာေတြျဖစ္ႏိုင္ပါသလဲ။
အဆင့္ျမင့္တဲ့ BRT ကိုသြားေတာ့ မယ္ဆိုရင္
BRT သြားတဲ့လမ္းေၾကာင္းတစ္ေလွ်ာက္ မီးပြိဳင့္တစ္ခုမွမရွိရဘူး။
ဘတ္စ္ရပ္တဲ့ေနရာမဟုတ္တဲ့ Bus Station ေတြ လုိတယ္။ လူေတြအဆက္
မျပတ္သြားလာႏုိင္ေရးအတြက္ Inter-change ေတြလုိပါတယ္။ အဲဒီ လိုျဖစ္ဖို႔
အတြက္ အခ်ိန္ေတာ္ေတာ္ေလး လုိပါတယ္။ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕မွာ ပို႔ေဆာင္ေရး
နဲ႔ပတ္သက္တဲ့ ၿပီးျပည့္စံုတဲ့ Facility မွမရွိေသးပါဘူး။ အဆင့္ျမင့္ BRT
အတြက္ မီးပြိဳင့္ေတြ အကုန္ျဖဳတ္ပစ္ရမယ္။ ခံုးေက်ာ္တံတားမ်ားမ်ား
ေဆာက္ေပးရမယ္။
အခုဆိုရင္ ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႔မႈ ဟာ ေတာ္ေတာ္ဆုိးရြားေနပါတယ္။ BRT နဲ႔ ယာဥ္ေၾကာပိတ္တဲ့ ျပႆနာဟာ ေျပလည္ႏုိင္ပါ့မလား။
နံပါတ္(၁) စည္းကမ္းရွိရပါမယ္။
စည္းကမ္းမရွိဘဲနဲ႔ အဆင့္ျမင့္တဲ့ BRT စနစ္ကို မသြားႏုိင္ပါဘူး။ BRT လုိင္း
ကိုထိန္းသိမ္းဖို႔ ခက္ပါလိမ့္မယ္။ စည္းကမ္း စနစ္တက်မရွိဘဲ ေဆာင္ရြက္ရင္
ၿပိဳလဲသြားမွာပဲ။ အဲဒီလို BRT မ်ဳိးက ေအာင္ျမင္မွာမဟုတ္ဘူး။ ေသခ်ာစြာ
အခ်ိန္ယူေလ့ လာျခင္းမရွိဘဲ နဲ႔ ေအာင္ ျမင္ႏုိင္ စရာမရွိဘူးေလ။
သို႔မဟုတ္ဘဲနဲ႔ အဲဒီလုိေဆာင္ရြက္ခဲ့မယ္ဆိုရင္ လက္ရွိ ရွိေနတဲ့
ယာဥ္ေၾကာပိတ္မႈ၊ သယ္ယူပို႔ေဆာင္မႈကို ပိုမုိဆုိးရြားသြားေစႏုိင္တယ္။
ဘာျဖစ္လုိ႔လဲဆိုေ တာ့ BRT စနစ္နဲ႔ ေျပးဖို႔ဆိုရင္ အသြားတစ္လမ္း၊ အျပန္
တစ္လမ္းကို သီးသန္႔ေပးရမွာျဖစ္တယ္။ နဂိုရွိေနတဲ့လမ္း ၂
လမ္းသြားႏုိင္ဖို႔အတြက္ ေလ်ာ့က်သြားမွာဆိုေတာ့ Traffic Congestion
ပိုဆုိးလာႏုိင္တာ ပဲျဖစ္မွာ။ တကယ္လုိ႔ ေသခ်ာစြာ ႀကိဳတင္
ျပင္ဆင္ထားမယ္ဆိုလုိ႔ရွိရင္ ဘတ္စ္ ကားေတြအကုန္လံုးဟာ Traffic Lane 2 Lane
ထဲမွာ စနစ္တက်နဲ႔ သြား လာတာျဖစ္တဲ့အတြက္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ရဲ႕ Traffic
Congestion ကို အေႏွာင့္အ ယွက္မျဖစ္ဘဲ BRT စနစ္ဟာ ေအာင္ ျမင္မွာျဖစ္ပါတယ္။
ဒီေနရာမွာ နည္းနည္းရွင္းသြားေအာင္ အဓိကေျပာခ်င္တာက BRT စနစ္ဟာ
ရန္ကုန္ရဲ႕ကားက်ပ္တည္းမႈကို ေျဖရွင္းေပးတဲ့ စနစ္ မဟုတ္ပါဘူး။ အဓိကေတာ့
အမ်ားျပည္သူ အလြယ္တကူသြားလာႏိုင္ဖို႔ အထူးသျဖင့္ဘတ္စ္ကားနဲ႔သြားတဲ့လူေတြ
ပိုမိုျမန္ဆန္စြာသြားႏိုင္ဖို႔အတြက္ပါ။
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕က
လမ္းေတာ္ေတာ္ မ်ားမ်ားဟာ ထပ္ခ်ဲ႕ထြင္လို႔ မရေလာက္ ေအာင္ ျဖစ္ေနၿပီလုိ႔
ထင္တယ္။ အဲဒီလို အေနအထားမွာ BRT စနစ္ ေဖာ္ေဆာင္မႈက အဆင္ေျပေ ပမယ့္ တျခား
ဘာဆုိးက်ဳိးေတြ ျဖစ္ႏုိင္ပါသလဲဆရာ။
တျခားဆုိးက်ဳိးက တစ္ခုနဲ႔တစ္ခု
တူမွာမဟုတ္ပါဘူး။ BRT က အမ်ဳိး အစားအမ်ားႀကီးရွိတဲ့အတြက္မို႔လို႔ ဘယ္ BRT
ကိုေရြးမယ္ဆိုတဲ့ ဆံုးျဖတ္္ခ်က္အေပၚမွာ မူတည္ပါ
တယ္။ဆံုးျဖတ္ခ်က္အေပၚမွာမူတည္ ၿပီးေတာ့ သူ႔ရဲ႕ဆုိးက်ဳိးကလည္း တစ္ခုနဲ႔တစ္ခု
တူမွာမဟုတ္ပါဘူး။ ဥပမာ- ပလက္ေဖာင္းဘက္မွာ BRT စနစ္ကို ေရြးလုိက္မယ္ဆိုရင္
ပလက္ေဖာင္းနားေလးမွာ ရွိေနတဲ့ေစ်းဆုိင္မ်ား ႀကိဳက္ႏွစ္သက္မွာ မဟုတ္ဘူး။
ဘာျဖစ္လုိ႔လဲဆိုေတာ့ BRT Lane ကို ပလက္ေဖာင္းနားေလးကပ္ေရြးလိုက္လို႔ရွိရင္
အဲဒီေစ်း ဆိုင္ေတြဟာ ေစ်းအေရာင္းအဝယ္သိပ္ေကာင္းမွာ မဟုတ္ေတာ့ဘူး။ ဒါေပမဲ့
BRT ရပ္မယ့္ေနရာေတြ၊ BRT Bus Stop ဒါမွမဟုတ္ BRT Station ေတြနားေလး
မွာရွိတဲ့ အေရာင္းအဝယ္ လုပ္ငန္းေတြဟာ အရမ္းတုိးတက္လာပါ လိမ့္မယ္။
BRT က
သီးသန္႔လမ္းေၾကာင္းတစ္ခုအေနနဲ႔ သြားရမွာဆိုေတာ့ အဲဒီစနစ္ေအာင္ျမင္ဖို႔အတြက္
လက္ရွိေျပးေနတဲ့ဘတ္စ္ယာဥ္ေတြနဲ႔ ကိုယ္ပိုင္ယာဥ္ေတြ ကို ဘယ္လိုထိန္း
ခ်ဳပ္သင့္တယ္လို႔ ထင္ပါသလဲဆရာ။
ဒီေမးခြန္းကေတာ့
အေရးအႀကီးဆံုးေမးခြန္းပါပဲ။ BRT Station လမ္းေၾကာင္းကို တစ္ခုတည္းနဲ႔
ေျပးဆြဲမယ္ဆိုရင္ BRT Station မေအာင္ျမင္ႏုိင္ပါဘူး။ BRT Station
ေအာင္ျမင္ဖို႔အတြက္ ဘာလိုလဲဆိုေတာ့ က်န္တဲ့ဘတ္စ္လုပ္ငန္းေတြကိုလည္း
အဆင့္ျမႇင့္တင္ေပးရမယ္။ အကုန္လံုး မဟုတ္ရင္ေတာင္မွ အေရးႀကီးဆံုး
လမ္းေၾကာင္းမွာရွိေနတဲ့ ဘတ္စ္အကုန္ လံုးကို ျမႇင့္တင္မႈလုပ္ရမယ္။ ဥပမာ-
ျပည္လမ္းေပၚမွာ BRT Station ေျပးၿပီဆုိလုိ႔ရွိ ရင္ ျပည္လမ္းေပၚက
ဘတ္စ္ကားစီး တဲ့လူေတြပဲ အဆင္ေျပမွာျဖစ္တယ္။ လႈိင္ သာယာမွ
ၿမိဳ႕ထဲသြားတဲ့လူေတြ အဆင္ေျပဦးမွာ မဟုတ္ဘူး။ လႈိင္သာယာမွ
ၿမိဳ႕ထဲသြားတဲ့လူေတြ အဆင္ေျပဖို႔အ တြက္ေတာ့ ေျပးဆြဲေနတဲ့ ဘတ္စ္ကားအခ်ဳိ႕ကို
အဆင့္ျမႇင့္တင္ေပးဖို႔ လို တယ္။ ဒါေၾကာင့္ အဓိကဆရာ့အေနနဲ႔
အႀကံေပးခ်င္တာကေတာ့ BRT တစ္ခု တည္းေျပးဆြဲေ န႐ံုမွ်နဲ႔ေတာ့ လံုးဝ
ေအာင္ျမင္မွာ မဟုတ္ပါဘူး။ တခ်ဳိ႕ေသာ လက္ရွိဘတ္စ္ကားလိုင္းမ်ားကို အဆင့္
ျမႇင့္တင္ေပးဖို႔ လိုတယ္။
အဲဒါဆုိရင္
ဆရာေျပာသလိုပဲ BRT စနစ္ ေဖာ္ေဆာင္ေနတဲ့ၾကားကာ လမွာ
ယာဥ္ေၾကာပိတ္တာမ်ဳိးလည္းမရွိ ဘူး။ ခရီးသည္တင္ယာဥ္ေတြလည္း သက္ေသာင့္သက္သာ
သြားလာႏုိင္ဖို႔ ဆိုရင္ လက္ရွိေျပးဆြဲေနတဲ့ ဘတ္စ္ေတြ ကို
ဘယ္လုိမ်ဳိးအဆင့္ျမႇင့္တင္ေပးဖို႔ လုိပါသလဲ။
ဘယ္လိုအဆင့္ျမႇင့္တင္ရမလဲဆို ေတာ့
နံပါတ္(၁) က ပိုမိုျမန္ဆန္ႏုိင္ ေသာ နည္းလမ္းမ်ားကို ေရြးခ်ယ္ၿပီး ေတာ့
ပံ့ပိုးေပးရမယ္။ နည္းလမ္းတစ္ခု တည္းမဟုတ္ဘူး။ နည္းလမ္းမ်ားစြာကို
ေရြးခ်ယ္ၿပီး ပံ့ပိုးေပးရမယ္။ အဲဒီနည္း လမ္းေတြက ဘာလဲဆိုရင္ ေလ့လာဆန္း
စစ္မႈေတြျပဳလုပ္ရမယ္။ အဓိကကေတာ့ ဘာေတြက ေႏွးေကြးေန တာလဲ။ ဘာ
ေၾကာင့္ေႏွးေကြးတာလဲ။ အဲဒီလို ေႏွး ေကြးတာကို ဘယ္လုိျမန္ေအာင္လုပ္လုိ႔
ရမလဲ။ အဲဒါေတြကို ေလ့လာဆန္းစစ္ၿပီး မွ တစ္ခုခ်င္းစီ လုိင္းတစ္လုိင္းခ်င္း
စီကို အဆင့္ျမႇင့္တင္ေပးရမယ္။
BRT စနစ္ေဖာ္ေဆာင္ဖို႔အတြက္ ဆုိရင္ လုိအပ္ခ်က္ေတြ အမ်ားႀကီးရွိ တယ္လုိ႔သိရပါတယ္။ အဲဒါေတြက ဘာေတြပါလဲဆရာ။
နံပါတ္(၁)အေရးအႀကီးဆံုးက ေတာ့ Running Way
ေပါ့။ Running Way ဆုိတာကေတာ့ တကယ္ေတာ့ BRT သြားတဲ့လမ္းေၾကာင္းေပါ့။ အဲဒီ
လမ္းေၾကာင္းမွာ အမ်ဳိးအစား အမ်ားႀကီး ရွိပါတယ္။ အဲဒီအမ်ဳိးအစားထဲက ဘယ္
လိုအမ်ဳိးအစား Running Way ကိုေရြး ရမွာပါ။ ေနာက္တစ္ခုက Vehicle ေပါ့။
Vehicle ဆုိတာ ကေတာ့ အသံုးျပဳမယ့္ ယာဥ္အမ်ဳိးအစားက
ဘယ္လုိအမ်ဳိးအစားလဲဆိုတာ သတ္မွတ္ရမယ္။ ယာဥ္အမ်ဳိးအစား သတ္မွတ္ၿပီးမွ Bus
Stop သို႔မဟုတ္ Bus Station ကို ဒီဇုိင္းျပဳလုပ္ေပးရမယ္။ ေနာက္လုိအပ္ ရင္
ေခတ္ေပၚနည္း ITS လုိ႔ေခၚတဲ့ ေခတ္ေပၚနည္းပညာေတြ သံုးဖို႔လုိ တယ္။ ေနာက္ BRT
ကို ဘယ္လုိေျပးဆြဲ မလဲ။ အဲဒီအေပၚ Operating Plan လုပ္ဖုိ႔ လိုတယ္။ ေနာက္
BRT တစ္ ေလွ်ာက္မွာရွိတဲ့ Parking ေတြနဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔ ဘယ္လို Control လုပ္
မလဲ၊ ေနာက္ဆံုး တစ္ခုကေတာ ့Fare Collection ေပါ့။ Fare Collection ဆုိတာက
ဘတ္စ္ကားခကို ဘယ္လုိ ေကာက္မလဲ၊ ဒီအခ်က္ေတြကို အေသး စိတ္ေလ့ လာၿပီးေတာ့မွ
BRT စနစ္ကို အေကာင္အထည္ ေဖာ္ရမွာျဖစ္ပါတယ္။
BRT
စနစ္ေအာင္ျမင္ဖို႔ တစ္နည္းအားျဖင့္ အျမန္ဆံုးျဖစ္လာေစဖို႔
လက္ရွိသယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရး စနစ္ေတြမွာ ဘာေတြျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေပးဖို႔
လုိပါသလဲ။
နံပါတ္(၁) အေရးအႀကီးဆံုးကေတာ့
စည္းကမ္းလိုက္နာဖို႔ေပါ့။ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕မွာရွိေနတဲ့ယာဥ္က်ပ္တည္းမႈ
ျပႆနာအားလံုးရဲ႕ အရင္းအျမစ္တစ္ ခုလုိ႔ေတာင္ေျပာ လုိ႔ရတာကေတာ့
စည္းကမ္းမလုိက္နာမႈနဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔ပဲ။ ပညာေပးခ်က္ေတြ၊ ဥပေဒေတြ လိုက္နာ
ေဆာင္ရြက္ေအာင္ၾကပ္မတ္ေပးဖို႔ဟာ မျဖစ္မေနလုိတယ္။ အဲဒီေတာ့ စည္း
ကမ္းမလိုက္နာဘဲနဲ႔ေတာ့ BRT ေအာင္ ျမင္ဖို႔လည္း မလြယ္ပါဘူး။
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ရဲ႕ ကား က်ပ္တည္းမႈဟာလည္း ဒီ့ထက္ ပိုဆုိးလာ႐ံုပဲ။
BRT စနစ္နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး တျခား ျဖည့္စြက္ေျပာၾကားလုိတာမ်ားရွိရင္ ေျပာေပးပါ ဆရာ။
အဓိကေျပာခ်င္တာကေတာ့ ပူး
ေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈက အဓိကပဲ။ ဘယ္ သူေတြပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈ လုိသလဲဆိုရင္
Policy Maker ေတြ၊ နည္းပညာ ကြၽမ္းက်င္သူေတြ၊ ယာဥ္ထိန္းရဲ၊ ေနာက္ Bus
Operator ၊ အေရးႀကီးဆံုးက ျပည္သူျပည္သားေတြ အကုန္လံုးေပါ့။
သူတုိ႔ရဲ႕ပူးေပါင္းပါဝင္မႈရွိမွ BRT ဟာ တစ္ရာ ရာခိုင္ႏႈန္းေအာင္ျမင္မွာပါ။
အဲဒီလုိ ပူးေပါင္းပါဝင္မႈရေအာင္လည္း ႏႈိးေဆာ္တာ၊ တုိက္တြန္းတာေတြ၊ စည္း
႐ံုးတာေတြ၊ အဲဒါေတြကို အေလးထား ၿပီးေတာ့ ေျပာျပခ်င္ပါတယ္။
ထ က္ ထ က္ မုိ း ျမ င့္ ေ တြ႕ ဆံု ေ မ း ျမ န္ း သ ည္
0 comments:
Post a Comment